Online Business Coach
Alex-blog.jpg

Blog

Blog

De toekomst van online marketing en sales

Afgelopen februari bezocht ik de Traffic & Conversion Summit in San Diego. Dit is hét event als het gaat om online marketing en sales. Grote sprekers als Daymond John en Robert Cialdini deden uit de doeken wat de toekomst van online marketing is. Het werd me weer duidelijk dat Amerikanen toch echt een paar stappen op ons Europeanen voorlopen. In deze post deel ik mijn highlights met je.

Het tijdperk van de chatbots

In veel van de sessies die ik heb bezocht, ging het over chatbots. Met behulp van voorgeprogrammeerde dialogen worden chatbots steeds menselijker, waardoor ze beter in staat zijn om een gesprek met potentiële klanten te voeren. Veel bedrijven gebruik ze bijvoorbeeld al op Facebook. Prospects kunnen terecht bij een chatbot, die het begin van het gesprek voert. Daarna kan een mens het gesprek overnemen, bijvoorbeeld als blijkt dat ze interesse hebben in je product. De verwachting is dat 95% van alle klantinteracties in 2025 ondersteund zal worden door chatbots.

Drift.com is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat vol inzet op deze technologie. Je kunt hier eenvoudig een chatbot aanschaffen voor je eigen website, waarmee je razendsnel en 24/7 kunt reageren op vragen van je leads.

Mijn visie? Ik denk dat chatbots uitermate geschikt zijn voor de filtering, maar dat live chats onmisbaar zijn voor het creëren van de sale.

LinkedIn, Whatsapp, Facebook en voice-commerce

Er werd ook veel gesproken over deze 3 grote platforms. LinkedIn Advertising groeit bijvoorbeeld erg hard, en het geeft je met name in de b2b-markt veel advertentiemogelijkheden. Er zijn in Nederland nog maar weinig bureaus die hier in gespecialiseerd zijn, dus hier zie ik nog veel mogelijkheden.

Daarnaast zullen Facebook en Whatsapp verder geïntegreerd worden. Er worden steeds meer advertenties op Facebook voorzien van een ‘send message’-knop, waarmee je een bedrijf via Whatsapp direct een vraag kunt stellen. Zo ga je al heel snel richting het opbouwen van een 1-op-1-relatie met je klanten.

Amazons Echo en Googles Home zijn in Amerika al razend populair. Steeds meer mensen gebruiken deze slimme speakers om ’s ochtends het nieuws te luisteren of je agenda door te nemen. Ook hebben deze apparaten grote gevolgen voor lokale zoekmachinemarketing, aangezien de speaker maar 1 resultaat met je deelt. De felbegeerde eerste plek in de zoekresultaten zal dus nog belangrijker worden. Een mooie uitdaging voor alle SEO-specialisten.

Het succes van Amazon Prime

Wat ik ongelooflijk interessant vond om te horen, is het succes van Amazon Prime. Dat is een betaalde variant van Amazon, waardoor je onder andere geen verzendkosten meer hoeft te betalen. Wat blijkt? De conversie is enorm! De normale conversie op Amazon ligt rond de 24%, voor Amazon Prime ligt dat op 74%. De betrokkenheid blijkt veel groter en mensen bestellen nog makkelijker via Amazon. Dit soort modellen is ook voor de Nederlandse markt erg interessant.

Volgend jaar weer!

Ik heb mijn ticket voor volgend jaar al geboekt, ga je mee? We gaan met een groep uit Nederland die kant op, het zou leuk zijn als je erbij bent. In een paar dagen op de Traffic & Conversion Summit leer je zoveel dat je minstens een jaar verder kunt groeien!

 

Alex van Ginneken